نکاتی در مورد وضعیت حقوقی مستاجر و حکم تخلیه

دوشنبه 2 ارديبهشت 1398
22:42
ali

پایان مدت اجاره

در اثر عقد اجاره، مالکیت منفعت عین مستاجره برای مدت موقت به مستاجر تملیک می شود لذا پس از پایان مدت، عقد اجاره منحل می گردد و مستاجر مکلف است به تخلیه عین مستاجره و تسلیم آن به موجر. چنانچه مستاجر بعد از پایان اجاره در عین مستاجره باقی بماند، طبق ماده ۴۹۴ قانون مدنی، وضع حقوقی مستاجر در دو حالت متصور است:


وضعیت حقوقی مستاجر ، حکم تخلیه منزل خریداری شده

  • پس از انقضای مدت اجاره، مستاجر عین مستاجر را بدون اذن مالک در تصرف خود نگاه دارد: یعنی مالک مطالبه عین مستاجره را نماید اما مستاجر از رد آن امتناع نماید. در این صورت مستاجر ید او از امانی تبدیل به ضمانی می شود لذا در حکم غاصب است، بر این اساس ضامن عین و منافع است. بنابراین موجر برای مدتی که پس از پایان اجاره، مستاجر در عین مستاجره بوده می تواند اجرت المثل بگیرد، حتی اگر مستاجر از عین مستاجره استیفاء کنفعت ننموده باشد.

  • مدت اجاره پایان یافته باشد و مستاجر با اذن مالک، عین مستاجره را در تصرف خود نگاه دارد: در این صورت ید مستاجر ازامانت مالکانه، تبدیل به امانت قانونی و شرعی می شود. لذا اگر مستاجر از عین مستاجره استیفا منفعت نموده باشد، باید اجرت المثل ایام تصرف خود را از باب استیفا بپردازد، و در صورت عدم استفاده از عین مستاجره ضامن قیمت منافع نیست. لازم به ذکر است چنانچه در این حالت عین مستاجره بدون تعدی و تفریط مستاجر تلف گردد او ضامن نیست، زیرا همچنان ید او امانی محسوب می شود.

اگر در پایان مدت اجاره، مستاجر به انتفاع خود در عین مستاجره ادامه دهد و موجر تخلیه ید او را نخواهد، باید او را ماذون به حساب آورد نه غاصب. لذا تنها در صورتی که مستاجر در این حالت از عین مستاجره استیفاء منفعت کرده باشد باید اجرت المثل بدهد.اگر برای پرداخت اجاره بها ضامنی گرفته شود در صورتی که اجاره پایان یابد و مستاجر مکلف به پرداخت اجرت المثل گردد، ضامن مسئول پرداخت اجرت المثل نیست.

همچنین برای گرفتن وکیل حقوقی با ما در تماس باشید.

به موجب ماده ۴۹۷ عقد اجاره به واسطه فوت موجر یا مستاجر باطل نمی شود، لیکن اگر موجر فقط برای مدت عمر خود مالک منافع عین مستاجره بوده است، اجاره به فوت موجر باطل می شود و اگر شرط مباشرت مستاجر شده باشد به فوت مستاجر باطل می گردد.

شرایط فسخ قرارداد اجاره توسط مستاجر

در ادامه به موارد فسخ اجاره و تخلیه عین مستاجره طبق قانون اجاره سال ۵۶ می پردازیم

طبق ماده ۱۲ در موارد زیر مستاجر می تواند صدور حکم به فسخ اجاره را از دادگاه بخواهد:

  • در صورتیکه عین مستاجره با اوصافی که در اجاره نامه قید شده منطبق نباشد
  • اگر در اثنای مدت اجاره عیبی در عین مستاجره حادث شود که آن را از قابلیت انتفاع خارج نموده و رفع عیب مقدور نباشد.
  • در مواردی که مطابق شرایط اجاره حق فسخ مستاجر تحقق یابد.
  • در صورت فوت مستاجر در اثنای مدت اجاره و درخواست فسخ اجاره از طرف کلیه ورثه
  • هرگاه مورد اجاره کلا یا جزئا در معرض خرابی بوده و قابل تعمیر نباشد.


برای مطالعه ادامه این مطلب به سایت موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد مراجعه کنید و یا با کلیک بر روی تخلیه


در صورت هر گونه سوال با ما در تماس باشید : مطهری-خیابان علی اکبری- کوچه آزادی پلاک53 طبقه 3 واحد 5

شماره تماس : 88523496


[ بازدید : 962 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به hami است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]